PAS Bakal Dikuasai Anwar Ibrahim !


PAS bakal mengadakan pemilihan barisan kepimpinan yang baru dalam masa yang terdekat ini. Telah diketahui Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan mempertahankan jawatannya sebagai Presiden PAS dimana jawatan tersebut tidak ditandingi oleh sesiapa. Yang menjadi persoalan utama adalah kerusi bagi jawatan Timbalan Presiden PAS.

Umum sudah sedar akan peralihan pendirian PAS di dalam perjuangan asal mereka iaitu memperjuangkan corak pentadbiran mengikut landasan Agama Islam. Namun kini perjuangan itu telah jauh terpesong apabila rakyat telah menyaksikan sendiri bagaimana para barisan pemimpin utama PAS dilihat lebih cenderung kepada usaha mempertahankan Anwar Ibrahim yang telah didakwa dengan kes Meliwat bekas pembantu peribadinya, Saiful Bakhari, dan yang terbaru ialah isu Video Seks Ketua Pembangkang.

Pembelaan demi pembelaan telah disuarakan oleh pemimpin PAS, dan dilihat seolah-olah pembelaan Anwar Ibrahim itu merupakan tumpuan utama PAS ketika ini. Seharusnya PAS yang memperjuangkan Undang-undang Islam mesti bersikap adil dan saksama, terutamanya kepada si pendakwa, Saiful Bakhari yang menjadi mangsa liwat Anwar Ibrahim. Mengapa haknya tidak diperjuangkan PAS?

Nampaknya pengaruh Anwar Ibrahim telah jauh meresap di dalam pemimpin PAS. Rancangan Anwar untuk meletakkan calon-calon pilihannya di dalam barisan kepimpinan PAS bakal menjadi kenyataan. Ketika itu pengaruh Datuk Abdul Hadi Awang dan Nik Abdul Aziz akan beransur-ansur hilang dan digantikan dengan pengaruh Anwar Ibrahim.

Hadi Awang dan Nik Aziz tidak dapat menarik balik segala pembelaan mereka terhadap Anwar Ibrahim. Ini kerana ianya bersangkut paut dengan maruah PAS. Oleh kerana itu, walaupun mereka sedar kesilapan demi kesilapan yang mereka telah lakukan, adalah mustahil untuk mereka pulang semula ke perjuangan asal PAS. Rakyat sedar akan perkara ini, dan inilah yang menjadi faktor sokongan rakyat terhadap PAS semakin merudum.

No comments:

Post a Comment