Pendedahan : Ulama "Kantoi" Baca Al Quran?


Seorang yang mendakwa dirinya sebagai golongan Ulama harus menepati kriteria sebagai seorang Ulama Islam yang disegani. Pemahaman mengenai Al Quran secara keseluruhan harus menjadi satu keutamaan bagi memastikan ajaran, nasihat yang diberikan kepada orang lain adalah berlandaskan syariat Agama Islam yang sebenar.

Apakah gelaran yang harus kita berikan kepada golongan yang hanya pandai berpura-pura menguasai intipati Al Quran, sedangkan dirinya sendiri masih boleh layak digelar belum Khatam sekalipun?

Selama lebih 20 tahun seorang Ulama ini menjadi peneraju sebuah negeri yang mendakwa hanya negeri mereka sahaja yang berlandaskan hukum hakam agama Islam yang sejati. Selama itu jugalah ulama ini begitu lantang mengkritik para pemimpin Islam yang lain, memperkecilkan mereka, menghina, mencaci, mengkafirkan orang islam yang lain hanya kerana Ulama ini berpendapat orang lain tidak seIslam dirinya.

Kini, apabila diuji oleh barisan rakan-rakan yang kononnya satu perjuangan, Ulama ini dilihat semakin goyah pendiriannya. Jika selama ini agama Islam dan undang-undang Hudud menjadi keutamaannya di setiap perjumpaan, di setiap ceramah, tetapi kini tidak lagi!

Adalah difahamkan Ulama tersebut telah memberikan alasan untuk menyemak kembali intipati Surah Al Baqarah apabila ditanya mengenai peralihan pendirian dirinya dan juga partinya dimana kini parti tersebut telah menggugurkan perjuangan membina sebuah negara Islam disamping menggunakan hukum hudud.

Kini Ulama itu berkata, apabila disemak semula intipati Surah Al Baqarah tersebut, tidak ada satu pun pernyataan yang menyebut perkataan sebuah Negara Islam. Malah dakwanya hanya ada ayat Sebuah Negara Berkebajikan sahaja.

Pelik bukan? adakah ini bermakna selama ini Ulama tersebut sebenarnya telah tersilap tafsir?
Jadi adakah perjuangan penubuhan sebuah negara Islam selama ini adalah suatu usaha yang sia-sia? kerana ianya tiada di dalam Al Quran? dan tidak dituntut di dalam Al Quran?

Ini juga bermakna selama ini para penyokong PAS nampaknya sudah tersilap pilih guru! Amat menyedihkan apabila masih ada lagi manusia yang hanya tahu mengikut daripada belajar.

Kalau Nak Mengikut Biar Berakal....

Kalau Nak Menurut Biar Pintar....

1 comment:

  1. Habib15/6/11

    Jangan dipersenda kan atau di permainkan ayat ayat suci dan diperlekeh kan dengan Tipu muslihat .

    ReplyDelete